STADIUM OF TERENGGANU COLLAPSE....MUST READ CLEARLY!!!

AGAIN...
TERENGGANU STADIUM.. COLLAPSE....!!


有留意新闻的朋友们看到这些照片
就知道我要讲什么了吧!!
这就是之前我介绍瓜拉登嘉楼給大家时所介紹的瓜拉登嘉楼STADIUM!!!
我还说到很漂亮很美。。。

花费了 2意7000萬 的 Stadium !不是小数目哦!!!


再看回去。。。很美吧!!!很壮观吧!!


哈哈。。。开幕真得不到一年。。。登豆腐。。。竟然!!!!


倒塌了!!!


from my Brother Kar Chun reported:

June 2, 2009

Today friends ajak bowling again in the morning at stadium gong badak..
When we reached there, we were shocked~ something happened to Stadium Gong Badak!!

i hear them say this building collapse on 9.45am ~ and we reached there on about 10am.. if we reached there early a bit then we can watch how the roof collapse lol...
The stadium was completed in the nick of time for the state to host the Malaysia Games in June last year. It was completed 1 years ago only~ HInz.. Maybe they rushing when build this stadium? for SUKMA~ 偷工减料?



something weird d is the lamp tertumbang also haha~

哈??XiaMi?? 路灯也倒塌???KANASAI哈哈。。。

一开始的时候。。。我以为是整个Stadium都倒塌。。。
不过还好啦!!!只是BUMBUNG,屋顶, ROOF!!!


看看吧!!!

Reported By Nien.. my fren said:
The roof of the stadium memang bo balance and senget if you've seen it clearly before.

My cousin, who works as a design engineer, he said the roof looked very unstable at the first sight. And now, prove him right.

Politic Today
said that, the roof collapsed before in early April this year, but no one talks about it. Ridiculous.


For more information : Click here<<< to SEE THE NEWS!!!

ADDITIONAL REPORT FROM BERNAMA (EDITED BY THE MIGHTY PEN): Just a year after it was officially opened by Mizan Zainal Abidin, the roof of the Sultan Mizan Zainal Abidin Stadium in Gong Badak collapsed today. (Real bad luck fellow). In the 9.30am incident today, 60 percent of the roof at the stadium that was built at a cost of RM270 million and opened on May 10 last year, collapsed, including that above the royal box at the grand stand. (No Royalty was inside and it is our bad luck).

BESIDES THAT!!!


Bumbung stadium tertutup Gong Badak ini pernah runtuh awal bulan April baru-baru ini...tetapi tak dihebohkan..
kenapa?

Diberitakan, nyawa atlet sukma ke-12 di Terengganu nanti berada dalam keadaan bahaya terutama yang terlibat dalam acara di dalam Stadium Tertutup berbentuk penyu itu. Kenapa bahaya? Seorang individu yang bekerja sambilan menyiapkan kerja dalaman di stadium itu dilaporkan berkata, "saya terkejut apabila mendapati sebahagian bumbung stadium tertutup runtuh ke lantai. Nasib baik waktu itu tiada pekerja yang sedang menjalankan kerja di bawah atau kawasan runtuhan berlaku, jika tidak pasti ada nyawa yang melayang," katanya dan sumber ini dipetik daripada kakaknya.

Persoalannya, kenapa kejadian itu tidak dimaklumkan kepada umum dan pihak sakreteriat Sukma sepatutnya membuat penjelasan sebenar tahap keselamatan stadium berkenaan. Kejadian berkenaan dikatakan berlaku dua minggu sebelum peristiwa atap dewan SMK Wakaf Tapai runtuh di Marang. Malah, dengan kejadian itu juga pihak BPR dilaporkan sudah melakukan siasatan terhadap pihak yang terbabit. Namun tiada keputusan yang diperolehi.

Jika semua laporan ini benar, bermakna Sukma di Terengganu akan dijalankan dalam suasana penuh risiko. Tinjauan saya ke tapak stadium itu juga mendapati keadaan sekitar kompleks sukan itu juga masih belum siap sepenuhnya. Paling malang, padang hoki yang telah siap lebih kurang dua minggu lalu masih belum boleh digunakan. Faktornya disebabkan tiada sumber air. Padang yang menelan belanja jutaan ringgit itu sepatutnya disiram bagi menjamin mutu dan jangka hayatnya.

Sekitar padang juga tidak mempunyai kemudahan platform VIP dan petugas teknikal. Dikatakan, meja teknikal terletak di dalam padang dan itu amat merbahaya kepada pegawai yang bertugas dalam permainan hoki.

Suasana gersang dan sampah sarap yang bertaburan, menunjukkan Terengganu begitu terdesak memulihkan maruahnya dalam penganjuran kali ini. Selain tidak berupaya mengadakan kejohanan Pra-Sukma bagi menguji peralatan, perjalanan lancar temasya dwi tahunan itu bakal tergugat. Sakreteriat Sukma juga mula gelabah dan tidak mampu lagi mengeluarkan kenyataan rambang untuk mengelakkan percanggahan agar tidak mengelirukan.

Yang paling memalukan, bagaimana perancangan yang dibuat ke atas satu-satu perkara sehingga tidak memenuhi speksifikasi sebenar bagi kejohanan bertaraf nasional itu. Jika kita mengajukan kepada pihak JKR, mereka hanya mnemberi alasan sesuatu benda tidak boleh dibuat disebabkan masalah meminda BQ asal untuk sebarang perubahan memakan masa yang lama dan rumit. Tunggulah macamana sukma Terengganu dan selamat datang atlet dari seluruh negara.
( Berita dipetik dari blog pisautoreh)
[Kejadian bumbung runtuh ini juga telah berlaku di Dewan SUKPA Pahang ketika sukma di negeri ini pada tahun 1996 lalu. Sebenarnya kejadian ini amat berbahaya dan semuanya berpuncai daripada kerakusan pihak yang bertanggungjawab ingin menyiapkan projek berkenaan dengan cepat tanpa mengikut prosedur yangtelah ditetapkan. Disamping itu juga projek berkenaan telah diluluskan ketika MB Idris Jusoh memerintah Trengganu. Mungkin kerana kecewa Idris tidak dapat menjadi orang terpenting pabila SUKMA dihadirkan ke Trengganu, maka bumbung itu jatuh menyembah ke bumi. Ini adalah petanda yang Idris Jusoh telah jatuh

17 ( Reply ) Click Here:

沙發...danny,gambateh~

WAHH~~~~~~~~~~~~~`
WAHHHWAHHH~~~
:X

wow.... so....
maybe caused by contractor or the designer....

a shame of our government. what did they do to our tax payers' money? let's not solely blame the contractors themselves. well, let's live with it since we are in malaysia. our rights, freedoms or whatever shits will never come first to the government except money money money, profit profit profit and benefit benefit benefit for themselves. =) i wish i don't need to come back to this country.

yea...
at 1st i read the news...
i was thinking where i saw the building b4....
yeap...is from ur blog...haha

Malaysia Boleh~~

倒塌之前給你看到它原本樣貌~~
很幸運下~~~XD

哇~
geng leh~
不到一年,而且还是花费这么高的stadium竟然会倒塌~
真的是啦~

哇~挺驚訝的...
目前有人受傷嗎??[希望沒有]
嗯...
如果是偷工減料...
我幫不上忙啦啦~~

danny,你当时在登嘉楼?
他们说当天造成交通大阻塞~

有缺点的建筑才显示出buatan malaysia 的特色。。。。不然那里算是buatan MALAYSIA 呢。。。

有缺点的建筑才显示出buatan malaysia 的特色。。。。不然那里算是buatan MALAYSIA 呢。。。

有缺点的建筑才算buatan malaysia mar... 不然怎样显示出malaysia 的特色呢。。。

有缺点的建筑才算buatan malaysia mar... 不然怎样显示出malaysia 的特色呢。。。

有缺点的建筑才算是 BUATAN MALAYSIA 吗。。。。
不然怎样显示出 BUATAN MALAYSIA 的 特色呢。。。

yar loh.....

because.......

Malaysia MACAM MANA pun boleh!!!...

malula malaysia....hahah~macam ini tak ada standard punya stadium pun ada

oh my god,幸好不是在举行着比赛的时候倒塌。还说用了多少钱来建筑,果然一流。malaysia really boleh... (>.<)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More